Nieuwe ombudsman Marianne van den Anker

Vandaag start de nieuwe gemeentelijke ombudsman, Marianne van den Anker.

Samen zijn wij er voor iedereen, jong en oud, die vastloopt in Rotterdam en omringende gemeenten. Ik zie uit naar de samenwerking! Onder de foto is het persbericht van de nieuwe gemeentelijke ombudsman ingevoegd.

Marianne van den Anker is sinds 1 maart de stem voor inwoners en ondernemers die vastlopen bij de gemeente Rotterdam en omringende gemeenten. Als gemeentelijke ombudsman bindt ze de strijd aan met systeemgeweld en wil ze de wijken in om te ‘stadsluisteren’.

Aandacht voor de menselijke maat en structurele problemen

Van den Anker ziet dat gemeenten steeds meer aandacht geven aan de menselijke maat. Dat vindt ze een goede zaak: ”Inwoners en ondernemers moeten hun gemeente kunnen vertrouwen. Zij hebben de gemeente soms hard nodig. Het is van belang dat ze op tijd aankloppen en niet verdwalen in een jungle vol regels en loketten.’ Veel klachten bij de ombudsman maken duidelijk dat dit nog niet altijd lukt. Van den Anker en haar team behandelen klachten van burgers die vastlopen bij de gemeente. Daarnaast wil zij actief in gesprek met inwoners, ambtenaren en bestuurders over structurele problemen die uit deze klachten naar voren komen.

 

Luid en duidelijk tegen systeemgeweld

Van den Anker ziet mensen gemangeld worden tussen verschillende overheden en soms tegenstrijdige regels. “En dan is een vergissing – met grote gevolgen – vaak snel gemaakt. Wat als je de regels, wetten en de weg binnen de overheid niet goed kent? Dan loop je de kans slachtoffer te worden van wat ik systeemgeweld wil noemen.’ Als ombudsman zal Van den Anker luid en duidelijk aandacht vragen voor het vastlopen van burgers in de voor hen soms complexe systeemwereld van de overheid.

 

Als stadsluisteraar actief de wijken in

Voor Van den Anker is wat er speelt in de haarvaten van de samenleving heel belangrijk. Problemen moeten bij voorkeur worden gesignaleerd vóórdat mensen er volledig door in de knel zijn gekomen. Zij zal vaak op straat te vinden zijn. “Ik wil overal spreekuren houden, om te  zien en horen wat er daadwerkelijk speelt. Deze informatie deel ik met gemeenten, die mensen daarmee beter passende hulp kunnen aanbieden. Als ombudsman zal ik altijd proberen mensen op weg te helpen. Als wij dat niet kunnen, kijk ik waar die inwoner wel terecht kan.’

 

Van den Anker en de regio

De ombudsman is er behalve voor Rotterdam ook voor Albrandswaard, Capelle aan den IJssel, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Nissewaard en Westvoorne en een aantal regionale overheidsorganisaties.

 

Marianne van den Anker heeft een sterke band met de regio. Doordat ze in Rotterdam wethouder en lid van de gemeenteraad was, weet zij hoe gemeentes werken. Eerder deed zij wetenschappelijk onderzoek aan de Erasmus Universiteit en werkte zij voor de politie Rotterdam-Rijnmond. Ze was lid van het algemeen bestuur van stichting BOOR, voor onderwijs en speciaal onderwijs en voorzitter van het bestuur van OPEN Rotterdam. Als presentator van de radioprogramma’s ‘1 op straat’ en ‘Kwesties’ op NPO Radio 1, dagvoorzitter, columnist en ambassadeur voor de bestrijding van eenzaamheid had zij veel contact met burgers en ondernemers en weet ze snel tot de kern van hun problemen door te dringen.

 

Contact

De gemeentelijke ombudsman is bereikbaar via 0800 0802. De ombudsman is gratis. Voor meer informatie zie ombudsmanrotterdam.nl. Bel 0800 2345 111 voor de kinderombudsman of kijk op kinderombudsmanrotterdam.nl.