Tips voor effectief klagen

Als je vindt dat je niet behoorlijk behandeld bent en je besluit een klacht bij de gemeente of organisatie in te dienen, houdt dan rekening met de volgende punten:

  • Wacht niet te lang met het indienen van een klacht. De kans op succes is groter als de gebeurtenis waarover je klaagt vers in ieders geheugen ligt.
  • Gebruik zo mogelijk het klachtenformulier dat je bij de meeste organisaties op de website vindt.
  • Voeg alleen kopieën van eventuele correspondentie bij je klacht en geen originelen.
  • Als je met een organisatie belt over een klacht, noteer dan altijd wanneer het gesprek plaats heeft gehad, met wie je gesproken hebt en wat er is afgesproken.
  • Bevestig belangrijke toezeggingen altijd schriftelijk.
  • Controleer of je brief of e-mail is aangekomen. Als je binnen een dag of 10 geen ontvangstbevestiging hebt gekregen, informeer dan telefonisch of per e-mail of je brief of e-mail ontvangen is.
  • Verstuur belangrijke brieven aangetekend of geef ze persoonlijk af en vraag om een ontvangstbewijs.
  • Als je je brief of e-mail verstuurt, bewaar dan zelf ook altijd een kopie.. Dan kun je achteraf laten zien wat je hebt gestuurd. Tips voor het bewaren van kopieën van brieven en documenten, vind je op de website van het Juridisch Loket.
  • Je kunt pas op medewerking rekenen als je gesprekspartner jouw probleem begrijpt. Zorg ervoor dat hij of zij geïnteresseerd raakt in je probleem. Dreigen, beledigen of boos weglopen werkt vrijwel nooit.

Heb je moeite met het opstellen van een klachtbrief? Klik hier voor een checklist.