Een PGB voor jeugdhulp: een drama!

Finn* heeft vanwege zijn beperkingen al sinds jonge leeftijd jeugdhulp nodig. Finn krijgt een PGB voor dagbesteding, therapie, informele hulp en een logeerweekend nodig. Zijn moeder is met het regelen van de zorg al jaren druk. Het aanvragen en verlengen van verschillende PGB’s (Persoons Gebonden Budget) is een dagtaak geworden en levert veel stress op. De gemeente doet o.a. te lang over de verlenging, waardoor het PGB telkens verloopt. Maar de zorg wel moet doorlopen. Ook kort de gemeente de looptijd van de PGB’s steeds verder in. Elke keer moet ze vechten om de PGB’s verlengd te krijgen. Als het weer fout loopt, wordt het Finn’s moeder teveel. Haar advocaat doet een noodkreet, onder andere aan de kinderombudsman.

De gemeentelijke kinderombudsman komt direct in actie: ze neemt contact op met de directeur jeugd van de gemeente. Dit brengt beweging in de zaak. Gelukkig worden de PGB’s na tussenkomst van de kinderombudsman verlengd. Dit vermindert eventjes de stress van moeder. Helaas is er geen tijd om bij te komen. Ze moet bijna weer verlenging aanvragen.

De kinderombudsman laat het hier niet bij zitten. Ze gaat binnenkort in gesprek met de directeur jeugd van de gemeente. Ze hoort deze problemen over het aanvragen, verlengen en de looptijd van PGB’s namelijk niet alleen van de moeder van Finn. De kinderombudsman wil dat er structureel iets verbetert op dit punt. Zodat ouders weer ruimte krijgen en niet telkens hoeven te stressen of de zorg voor hun kind wel geregeld raakt.

Met welke vragen kan je bij de gemeentelijke kinderombudsman terecht en wat doet hij daarmee? Elke maand vind je hier een voorbeeld van de vragen en klachten die de gemeentelijke kinderombudsman krijgt en probeert op te lossen.

*Vanwege de privacy gebruiken we een zelfverzonnen naam.